Wymiana oleju w amorku przednim

Awatar użytkownika
szoso
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 23
Rejestracja: 02 kwie 2016, 08:56
Mieszkam w: Sieradz

Wymiana oleju w amorku przednim

Post autor: szoso » 02 cze 2016, 13:11

Czy ktoś wie i wymieniał już sam olej w amortyzatorze przednim? muszę właśnie go wymienić i jest problem bo nie wiem jak. Rozłożę "amorka" heh a potem go nie złożę. Czy może lepiej samemu nie grzebać tylko podjechać do serwisu, nie jestem niestety z Łodzi tylko z Sieradza.

Awatar użytkownika
Suseł
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 19
Rejestracja: 27 kwie 2016, 09:36
Mieszkam w: Łódź

Re: Wymiana oleju w amorku przednim

Post autor: Suseł » 02 cze 2016, 14:56

Heh mnie też czeka w tym roku serwis amora. Co masz za Amor?
Niestety do większości amorków trzeba mieć specjalne klucze - to raz, a dwa - trzeba mieć wiedzę jak je złożyć (bo ponoć z rozłożeniem nie ma aż tyle problemów).
Przykładowy schemat mojego amorka
Obrazek
Powiem Ci tak: serwisuję róznego rodzaju markery paintballowe, od rentali po wysokiej klasy klamki speedowe, ale jak zobaczyłem ten schemat to stwierdziłem że jednak oddam amorek do serwisu...
[font=Garamond Bold][glow=red]Mess with the best - Die like the rest[/glow][/font]

Awatar użytkownika
Witboj
Stały Bywalec
Stały Bywalec
Posty: 236
Rejestracja: 20 sie 2016, 10:52
Mieszkam w: Łódź
Imię: Witek

Re: Wymiana oleju w amorku przednim

Post autor: Witboj » 06 sty 2017, 12:55

Zima przyszła, na forum cisza jak makiem zasiał, więc chociaż w starych tematach sobie popiszę :-)

Rozebrałem już 2 amortyzatory - starszy RST Gamma z tłumikiem powietrznym (system powietrzny otwarty, w pełni rozbieralny i serwisowalny) ; amortyzacja tradycyjna sprężynowa) oraz SR Suntour XCR Air czyli powietrzno (amortyzacja)-olejowy (tłumienie).

Może i schematy wyglądają przerażająco ale w rzeczywistości nic nie do przeskoczenia, zwłaszcza jak się kilka filmików na youtube najpierw obejrzy.

Zgadzam się, że bez narzędzi ani rusz. Na szczęście większość jest dostępne na znanym serwisie aukcyjnym lub w polskiej firmie Biutul, czasami u dystrybutorów (np. do SR Suntour w Activia).

Do najważniejszych narzędzi należą klucze do korków, pompka (jak się ma powietrzny amor) oraz ewentualnie wybijak do lag - to głównie do Fox-ówi Rock Shox-ów.

Z materiałów to ważny jest smar do amortyzatorów no i czasami olej. Uwaga - oleje są różne do różnych celów. Zupełnie inny olej jest do np. otwartego tłumienia, a zupełnie inny do sprężyny powietrznej. Dlatego trzeba najpierw znaleźć informację - jaki olej i ile tego oleju, oraz gdzie się wlewa i czy w ogóle w moim amortyzatorze jakiś olej jest :-)

Dobrze najpierw poszukać informacji O SWOIM amortyzatorze bo czasami przy okazji można sobie tuning amorka zrobić - np. zwiększyć skok albo przerobić na olejowy. 

Osobiście uważam, ze dobrze jest zakupić smar do amortyzatorów ale wszystko zależy od wartości amortyzatora. Jak ktoś ma amortyzator za 100 zł to raczej stosowanie smaru za 160 może wydawać się bez sensu ;-) W sprzedaży dostępne są w miarę tanie smary wapniowe (szukajcie słabo zagęszczonych tj. NGLI 1), którymi można zastąpić oryginalne smary do amortyzatorów. Widziałem, że ludzie nawet zwykłego ŁT43 używają, ale nie polecam. Przede wszystkim jest za gęsty do amortyzatora (pomijając dyskusyjne kwestie kompatybilności z magnezem i uszczelkami). Co prawda jak ktoś ma najtańszy "uginacz" to i tak tego sprzętu nie pogorszy,  bo jego działanie od nowości jest praktycznie marketingowe, tj. na wzrok kupującego ;-)

No przed serwisem czasami dobrze zaopatrzyć się w części zamienne (np. uszczelki kurzowe, pierścienie gąbkowe lub filcowe, o-ringi - zależy od amortyzatora).

Zdecydowanie polecam do "dużego" serwisu (czyli z rozbieraniem górnych lag) zdemontować amortyzator z roweru (przy okazji serwis sterów się zrobi).

Na koniec uwaga odnośnie popularnego Brunox Deo.

Po pierwsze ten preparat nie służy do smarowania tylko do czyszczenia i konserwowania górnych lag, w części wystającej na uszczelki kurzowe.

Używamy go w ten sposób, że piskamy na szmatkę i wycieramy nim brud.

Nie wolno go ani piskać bezpośrednio na lagę ani tym bardziej pod uszczelkę kurzową ponieważ w ten sposób wymyjemy właściwy smar (lub olej), znajdujący się właśnie pod tą uszczelką.

Jeżeli komuś pomaga psikanie Brunox-em pod uszczelkę to zdecydowanie powinien przeprowadzić NATYCHMIAST tzw. serwis podstawowy amortyzatora bo to oznacza, że nie ma już właściwego smarowania górnych lag.

Awatar użytkownika
pszemoo
Maniak
Maniak
Posty: 194
Rejestracja: 05 paź 2016, 22:49
Mieszkam w: Łódź
Imię: Przemek

Re: Wymiana oleju w amorku przednim

Post autor: pszemoo » 07 sty 2017, 13:18

Ja mam u siebie amorek [font=-apple-system, Helvetica Neue, Helvetica, sans-serif]SR Suntour XCR i zbieram się bardzo długo do tego, żeby zrobić jego serwis. Ale już widzę do kogo będę mógł pisać, jak "utknę" w trakcie serwisu i nie będę wiedział co dalej :)[/font]

Awatar użytkownika
Witboj
Stały Bywalec
Stały Bywalec
Posty: 236
Rejestracja: 20 sie 2016, 10:52
Mieszkam w: Łódź
Imię: Witek

Re: Wymiana oleju w amorku przednim

Post autor: Witboj » 07 sty 2017, 18:05

Za długo się nad tym serwisem nie zastanawiaj, bo jak już będziesz miał rdzę na górnych lagach to raczej nad nową sztuką będziesz musiał pomyśleć ;-).

Najlepiej od razu schemat znajdź :

http://www.srsuntour-cycling.com/ru/ser ... ded-views/

Podstawowy przegląd czy rozszerzony?

Awatar użytkownika
pszemoo
Maniak
Maniak
Posty: 194
Rejestracja: 05 paź 2016, 22:49
Mieszkam w: Łódź
Imię: Przemek

Re: Wymiana oleju w amorku przednim

Post autor: pszemoo » 07 sty 2017, 18:15

Dzieki za linka, sprobuje swoj znalezc, chociaz bedzie prwnie teudniej bo to OEM dostarczany z rowerem.
Jak mam sie za to zabierac to zrobie pewnie wiekszosc co bede mogl.

Tapatalk...pszemoo

Awatar użytkownika
Witboj
Stały Bywalec
Stały Bywalec
Posty: 236
Rejestracja: 20 sie 2016, 10:52
Mieszkam w: Łódź
Imię: Witek

Re: Wymiana oleju w amorku przednim

Post autor: Witboj » 07 sty 2017, 20:18

Mój SR Suntour też OEM ale nie było trudno bo pełna nazwa jest na ... stronie producenta roweru, w specyfikacji roweru.

Pamiętaj, że model amortyzatora może być nawet do 3 lat starszy niż rok modelowy roweru. Powodzenia.

Awatar użytkownika
pszemoo
Maniak
Maniak
Posty: 194
Rejestracja: 05 paź 2016, 22:49
Mieszkam w: Łódź
Imię: Przemek

Re: Wymiana oleju w amorku przednim

Post autor: pszemoo » 07 sty 2017, 21:01

Wiem o tym, że OEM może (i zazwyczaj jest) z innego rocznika niż rower.
Ile czasu potrzebowałeś na serwis tego amorka? Godzinka, dwie czy może cały dzień?

Tapatalk...pszemoo

Awatar użytkownika
Witboj
Stały Bywalec
Stały Bywalec
Posty: 236
Rejestracja: 20 sie 2016, 10:52
Mieszkam w: Łódź
Imię: Witek

Re: Wymiana oleju w amorku przednim

Post autor: Witboj » 08 sty 2017, 00:10

Podstawowy serwis to 30 minut, rozszerzony to 1,5 h - mniej więcej. Nie wiem do końca bo lagi z powietrzem (lewej) jeszcze nie rozbierałem (czekam na klucz od Activia, ma remanent). Pod korek prawy klucz już mam ale tam w zasadzie to tylko przetrzeć można i zobaczyć czy nie cieknie - do serwisowania nic nie było.
Ponadto jak już zdjąłem koło to od razu sobie sprawdziłem jego wycentrowanie i od razu pobawiłem się nowa zabawką z Bitula - centrownicą do tarcz hamulcowych. Na 100% za drugim razem pójdzie szybciej. Myślę, że podstawowy serwis dzisiaj to bym zrobił w 15 minut góra. Tak naprawdę to najwięcej czasu zajmuje wymywanie starego smaru. Potrzeba rolkę ręcznika papierowego i trochę zmywacza też nie zaszkodzi (najlepiej zmywacz do hamulcy w sprayu i trochę ekstrakcyjnej) U mnie było czyściutko (amorek miał dopiero 1000 km najechane) ale wiem jak się namęczyłem z RST.

Przy okazji sobie o-ring na lagę założyłem (do ustawiania SAG-u) bo Suntour żałuje tego udogodnienia fabrycznie :-)

P.S.
Skoro ustaliliśmy, że mamy ten sam rower to tu masz schemat amortyzatora:
http://www.srsuntour-cycling.com/filead ... 20-(3).PDF

P.S.2.
Jak już przyjdzie klucz od Activia to zapraszam z serwisem do mnie - może nakręcimy film serwisowy na youtuba, bo konkretnie o tym modelu nie ma. Możemy się też podzielić kosztami zakupu oleju 80W przekładniowego bo tam "aż" 10ml potrzeba a sprzedają po 1 l:

http://zmienolej.pl/pl/oleje-przekadnio ... sae-80w-1l

Awatar użytkownika
pszemoo
Maniak
Maniak
Posty: 194
Rejestracja: 05 paź 2016, 22:49
Mieszkam w: Łódź
Imię: Przemek

Re: Wymiana oleju w amorku przednim

Post autor: pszemoo » 08 sty 2017, 00:14

Klucz do serwisu mam od Activii, jeśli to ten którego potrzebujesz to mogę pożyczyć. Olej przekładniowy też stoi w piwnicy resztka po wymianie w aucie, musiałbym tylko parametry sprawdzić ;)

Tapatalk...pszemoo

Zablokowany