FAQ Amortyzator przedni - rodzaje i inne

Awatar użytkownika
Wilku
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 4
Rejestracja: 07 maja 2017, 10:16
Mieszkam w: Łódź / Śródmieście
Imię: Wojtek

FAQ Amortyzator przedni - rodzaje i inne

Post autor: Wilku » 07 maja 2017, 12:58

Amortyzator przedni jest obecnie stosowany praktycznie w każdym typie rowerka- od roweru miejskiego, poprzez cross, MTB, aż po enduro, czy Downhill

Główną funkcją amortyzatora przedniego poza podwyższenie komfortu jazdy jest przede wszystkim bezpieczeństwa. Podobnie jak w samochodach i motorach to właśnie zawieszenie odpowiada za stały kontakt koła z nawierzchnią Koło które znajduje się w powietrzu po wybiciu się z - np. krawężnika, nie służy do niczego rowerzyście - ani nie można zmienić nim kierunku jazdy, ani nie można zahamować.
W zależności od medium resorująco- tłumiącegodo amortyzatoryi można podzielić na
olejowo- powietrzne, olejowo- sprężynowe, powietrzne, elastomerowe, elastomerowo- sprężynowe, oraz sprężynowe.
1. amortyzatory olejowo- powietrzne- za resorowanie odpowiada powietrze, natomiast za tłumienie olej. Amortyzatory olejowo-powietrzne ze względu na swoje zalety są najlepsze spośród wymienionych Największymi zaletami tego rozwiązania jest niska waga, duża czułość oraz znakomite tłumienie. Ta grupa amortyzatorów, ze względu na swoją jakość i kulturę pracy jest najdroższą grupą widelców amortyzowanych
2. amortyzatory olejowo- sprężynowe- wyróżnia się tutaj:
- zamknięty cardridge olejowy- zamknięty i fabrycznie uszczelniony cylinder w którym znajduje się jeden, lub więcej tłoków posiadających otwory, przez które przepływa olej.
- otwarta kąpiel olejowa- sprężyna jest zanurzona bezpośrednio w oleju, więc rozbierając widelec musimy uważać żeby go nie wylać. Tłumienie jest realizowane znowu przez tłok z otworkami. Olej służy nie tylko do tłumienia, ale również do smarowania całej wewnętrznej konstrukcji i odprowadzania ciepła powstałego przy przeciskaniu się oleju przez otwory.
Za resorowanie w amortyzatorach olejowo- sprężynowych odpowiada sprężyna wykonana przeważnie ze stali chromowo-molibdenowej lub z tytanu. Olej odpowiada za tłumienie, który jest obecnie najlepszym środkiem tłumiącym.
3. Amortyzatory powietrzne- najważniejszą zaletą tego typu amortyzatorów jest niska waga. Widelce powietrzne wymagają bardzo wysokiej jakości uszczelnień. Za niską wagą i wysoką jakość trzeba zapłacić wysoką cenę
4. Amortyzatory elastomerowe- elastomer to tworzywo sztuczne, które zachowuje podobne własności co sprężyna. Główną zaletą tych widelców jest niska waga i cena, oraz prostota konstrukcji i bezawaryjność. Wadą natomiast jest zła tolerancja niskich temperatur- im niższa temperatura tym twardzy robi się alastomer.
5. Amortyzatory sprężynowe- najprostsza i najtańsza konstrukcja. Trudno tutaj szukać tłumienia, raczej uzyskujemy efekt sprężynowania
6. Amortyzatory elastomerowo- sprężynowe - połączenie pracy sprężyny i elastomeru. Takie zestawienie pomogło uzyskać większy skok amortyzatora, a co za tym idzie róznież większą wagę

Ze względu na konstrukcję wyróżniamy amortyzatory:
- jednopółkowe,
- dwupółkowe,
- ze sztywną osią,
- upside down,
- jednostronne,
- w rurze sterowej

Dokonując zakupu musimy zwrócić uwagę na średnicę rury sterowej amortyzatora, oraz rozmiaru koła do jakiego amortyzator jest dedykowany

Najpopularniejsze marki: Fox, Rock Shox, Manitou, Suntour, RST i inne

Źródło: rower.com.pl

Awatar użytkownika
Witboj
Stały Bywalec
Stały Bywalec
Posty: 236
Rejestracja: 20 sie 2016, 10:52
Mieszkam w: Łódź
Imię: Witek

Re: FAQ Amortyzator przedni - rodzaje i inne

Post autor: Witboj » 07 maja 2017, 18:22

Ale wiesz, że wystarczy podać link do strony?

ODPOWIEDZ