Systemy Łódzkiego Roweru Publicznego i Rowerowego Łódzkiego będą zintegrowane. Ale tylko częściowo

Dyskusje na tematy związane z łódzkim rowerem publicznym.
Awatar użytkownika
Diodek_pl
Moderator
Moderator
Posty: 165
Rejestracja: 02 lip 2017, 01:51
Mieszkam w: Łódź
Imię: Michal
Kontakt:

Systemy Łódzkiego Roweru Publicznego i Rowerowego Łódzkiego będą zintegrowane. Ale tylko częściowo

Post autor: Diodek_pl » 22 lut 2019, 00:57

1 marca rozpoczyna się ostatni już sezon systemu Łódzkiego Roweru Publicznego. W tym roku użytkownicy mają zyskać dostęp do pojazdów Rowerowego Łódzkiego. Ale w pełni obu niekompatybilnych systemów połączyć się nie da. Bo byłoby to bardzo drogie...

Czwarty sezon Łódzkiego Roweru Publicznego rozpocznie się 1 marca, a dokładniej o północy w nocy z czwartku (28 lutego) na piątek (1 marca). Do dyspozycji łodzian będą 1574 rowery umieszczone w 156 stacjach na terenie Łodzi.

Rozwożenie rowerów po stacjach i wkładanie wyjętych na zimę paneli rozpocznie się już w weekend. Do końca lutego prace zostaną skończone.

- Zachęcamy żeby już 1 marca przesiąść się na rower i korzystać z niego nie tylko rekreacyjnie ale jako środka transportu - mówi Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy firmy Nextbike, operatora systemu.

Rowery ŁRP będą dostępne do końca listopada, czyli przez 275 dni. Koszty jego użytkowania się nie zmieniły: pierwsze 20 minut jest gratis, kolejne 40 minut kosztuje 1 zł.

Przetarg na kolejne sezony

Tymczasem Łódź przygotowuje się do przetargu na kolejne sezony roweru publicznego. Władze miasta są przekonane, że rower publiczny powinien działać nadal. Mają też pierwsze założenia systemu.

- Oczekiwania mieszkańców to duża gęstość stacji, maksymalna rozbudowa systemu oraz jego jakość - wylicza radny Bartosz Domaszewicz (KO), członek komitetu sterującego ŁRP.

Zdaniem Domaszewicza pokrycie siecią całego miasta, gęstszą w centrum i luźniejszą na osiedlach, wymagałoby ustawienia w Łodzi około 300 stacji.

- Pozwoliłoby to na pokrycie siecią całego miasta - mówi Domaszewicz. Przyznaje jednak, że ostatecznie stacji może być mniej, np. 220 czy 250.

Rower prawdopodobnie będzie miał podobne funkcje jak do tej pory, tzn. będzie systemem trzeciej generacji, wpinanym w stacje. Mogą też pojawić się w nim rowery trójkołowe dla seniorów i tandemy.

Przetarg ma być ogłoszony jeszcze w tym półroczu i ruszyć wiosną przyszłego roku. Jednak Uruchomienie ŁRP w 2016 roku wymagało aż trzech lat przygotowań. Nie udało się bowiem rozstrzygnąć aż trzech przetargów, m.in. z powodu batalii prawnych między oferentami. Bartosz Domaszewicz jest jednak przekonany, że tym razem proces wyłonienia operatora przebiegnie szybciej.

- Rynek się ustabilizował, będziemy też korzystali z naszych wcześniejszych doświadczeń, nie musimy od początku konsruować warunków zamówienia - mówi radny.

Ale czy nowy system będzie kompatybilny z systemem Rowerowe Łódzkie?

Wiele zależy od tego, czy uda się je w tym sezonie połączyć. - Jeśli się nie uda, będziemy szukać rozwiązania - mówi Domaszewicz.

Jak połączyć różne systemy
Od maja oba systemy mają być częściowo zintegrowane. Po rejestracji w jednym systemie zyskamy dostęp do obu.

- W ramach jednego konta użytkownik będzie mógł wypożyczyć jeden albo drugi rower - wyjaśnia Magdalena Kamińska, rzeczniczka prasowa urzędu marszałkowskiego. - Trudniej będzie dopasować systemy tak, żeby można było rower z jednego systemu zostawić w stacji drugiego - przyznaje.

Trwają rozmowy, ale pełna integracja byłaby trudna i kosztowna. Oba systemy mają zupełnie różne blokady. Pojazdy RŁ mają na kołach obręcze, zaś rowery ŁRP - bolce, które trzeba wstawiać do stojaków. Ujednolicenie systemów wiązałoby się z całkowitą wymianą pojazdów, a to pociągnęłoby za sobą ogromne koszty. Na dodatek RŁ ma dofinansowanie unijne i jego funkcje można zmieniać w niewielkim tylko zakresie.

Rowery jeżdżą albo ... leżą

Integracja systemów ma zwiększyć zainteresowanie użytkowników. Podczas gdy system łódzki jest popularny - w ubiegłym sezonie przez 9 miesięcy miał 1,7 mln wypożyczeń - system wojewódzki nie bardzo.

1002 rowery systemu RŁ były od listopada wypożyczane około 12 tys. razy, w samej Łodzi zaledwie 500 razy. Jego wadami jest złe umiejscowienie stacji w Łodzi i brak połączenia z ŁRP.
Źródło wraz z filmem http://lodz.naszemiasto.pl/artykul/syst ... id,tm.html
http://www.diodek.pl - baza wiedzy na temat latarek Convoy i nie tylko. Testy oświetlenia rowerowego na każdą kieszeń.
Poradniki wideo do latarek Convoy i nie tylko

ODPOWIEDZ