Systemy Łódzkiego Roweru Publicznego i Rowerowego Łódzkiego będą zintegrowane. Ale tylko częściowo
- Diodek_pl
- Moderator
- Posty: 291
- Rejestracja: 02 lip 2017, 01:51
- Mieszkam w: Łódź
- Imię: Michal
- Kontakt:
Systemy Łódzkiego Roweru Publicznego i Rowerowego Łódzkiego będą zintegrowane. Ale tylko częściowo
Źródło wraz z filmem http://lodz.naszemiasto.pl/artykul/syst ... id,tm.html1 marca rozpoczyna się ostatni już sezon systemu Łódzkiego Roweru Publicznego. W tym roku użytkownicy mają zyskać dostęp do pojazdów Rowerowego Łódzkiego. Ale w pełni obu niekompatybilnych systemów połączyć się nie da. Bo byłoby to bardzo drogie...
Czwarty sezon Łódzkiego Roweru Publicznego rozpocznie się 1 marca, a dokładniej o północy w nocy z czwartku (28 lutego) na piątek (1 marca). Do dyspozycji łodzian będą 1574 rowery umieszczone w 156 stacjach na terenie Łodzi.
Rozwożenie rowerów po stacjach i wkładanie wyjętych na zimę paneli rozpocznie się już w weekend. Do końca lutego prace zostaną skończone.
- Zachęcamy żeby już 1 marca przesiąść się na rower i korzystać z niego nie tylko rekreacyjnie ale jako środka transportu - mówi Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy firmy Nextbike, operatora systemu.
Rowery ŁRP będą dostępne do końca listopada, czyli przez 275 dni. Koszty jego użytkowania się nie zmieniły: pierwsze 20 minut jest gratis, kolejne 40 minut kosztuje 1 zł.
Przetarg na kolejne sezony
Tymczasem Łódź przygotowuje się do przetargu na kolejne sezony roweru publicznego. Władze miasta są przekonane, że rower publiczny powinien działać nadal. Mają też pierwsze założenia systemu.
- Oczekiwania mieszkańców to duża gęstość stacji, maksymalna rozbudowa systemu oraz jego jakość - wylicza radny Bartosz Domaszewicz (KO), członek komitetu sterującego ŁRP.
Zdaniem Domaszewicza pokrycie siecią całego miasta, gęstszą w centrum i luźniejszą na osiedlach, wymagałoby ustawienia w Łodzi około 300 stacji.
- Pozwoliłoby to na pokrycie siecią całego miasta - mówi Domaszewicz. Przyznaje jednak, że ostatecznie stacji może być mniej, np. 220 czy 250.
Rower prawdopodobnie będzie miał podobne funkcje jak do tej pory, tzn. będzie systemem trzeciej generacji, wpinanym w stacje. Mogą też pojawić się w nim rowery trójkołowe dla seniorów i tandemy.
Przetarg ma być ogłoszony jeszcze w tym półroczu i ruszyć wiosną przyszłego roku. Jednak Uruchomienie ŁRP w 2016 roku wymagało aż trzech lat przygotowań. Nie udało się bowiem rozstrzygnąć aż trzech przetargów, m.in. z powodu batalii prawnych między oferentami. Bartosz Domaszewicz jest jednak przekonany, że tym razem proces wyłonienia operatora przebiegnie szybciej.
- Rynek się ustabilizował, będziemy też korzystali z naszych wcześniejszych doświadczeń, nie musimy od początku konsruować warunków zamówienia - mówi radny.
Ale czy nowy system będzie kompatybilny z systemem Rowerowe Łódzkie?
Wiele zależy od tego, czy uda się je w tym sezonie połączyć. - Jeśli się nie uda, będziemy szukać rozwiązania - mówi Domaszewicz.
Jak połączyć różne systemy
Od maja oba systemy mają być częściowo zintegrowane. Po rejestracji w jednym systemie zyskamy dostęp do obu.
- W ramach jednego konta użytkownik będzie mógł wypożyczyć jeden albo drugi rower - wyjaśnia Magdalena Kamińska, rzeczniczka prasowa urzędu marszałkowskiego. - Trudniej będzie dopasować systemy tak, żeby można było rower z jednego systemu zostawić w stacji drugiego - przyznaje.
Trwają rozmowy, ale pełna integracja byłaby trudna i kosztowna. Oba systemy mają zupełnie różne blokady. Pojazdy RŁ mają na kołach obręcze, zaś rowery ŁRP - bolce, które trzeba wstawiać do stojaków. Ujednolicenie systemów wiązałoby się z całkowitą wymianą pojazdów, a to pociągnęłoby za sobą ogromne koszty. Na dodatek RŁ ma dofinansowanie unijne i jego funkcje można zmieniać w niewielkim tylko zakresie.
Rowery jeżdżą albo ... leżą
Integracja systemów ma zwiększyć zainteresowanie użytkowników. Podczas gdy system łódzki jest popularny - w ubiegłym sezonie przez 9 miesięcy miał 1,7 mln wypożyczeń - system wojewódzki nie bardzo.
1002 rowery systemu RŁ były od listopada wypożyczane około 12 tys. razy, w samej Łodzi zaledwie 500 razy. Jego wadami jest złe umiejscowienie stacji w Łodzi i brak połączenia z ŁRP.
Ogniwa 18650 - Wszystko co musisz wiedzieć o akumulatorach 18650
Ogniwa z depakietu Test ogniw 18650 z Allegro i OXL.
Kody z Chin Kody rabatowe Aliexpress i inne Chińskie sklepy, zniżki na latarki Convoy i nie tylko.
Ogniwa z depakietu Test ogniw 18650 z Allegro i OXL.
Kody z Chin Kody rabatowe Aliexpress i inne Chińskie sklepy, zniżki na latarki Convoy i nie tylko.